Hessingen

Alla inlägg den 5 juni 2009

Av Isadora - 5 juni 2009 19:14


Det är väldigt intressant att det är många som har så mycket åsikter just om vårt språk. Till exempel hur vi pratar och vårt ordval kan i mångt och mycket vara känsligt för vissa. Jag har kommit till den insikten under den senaste delkursen vi läste, "Språk, språkbruk och identitet". Hur vi talar är intimt koppla till hur vi ser oss själva men även hur andra uppfattar oss, en så kallad identitetsmarkör. Många gånger skiljer sig andras uppfattningar av en markant jämför hur vi tror att vi är.


Det är väldigt intressant hur vissa ord bär laddning. Då äldre generationer regaera starkare på vissa ord medan den yngre generationen använder de laddade orden dagligen, deras reaktioner gentemot dessa laddade ord är inte nämnvärt stora jämföreselvis med de äldre. Språket är i ständig förändring! Det har vi fått höra X antal gånger under både föreläsningar och seminarier. Ord som våra föräldrar använde som slang står i dag i svenska ordböcker och ny slang uppstår vid språkkontakt ute i våra förorter! Det kanske inte är en sådan dålig värld vi lever i trots allt?



Av Isadora - 5 juni 2009 15:09



Jag får  Barnen i Bullerbyn och Madicken-vibbar av den här klänningen, supersöt från Monki!






Källa: www.monkigirl.com






 

Av Isadora - 5 juni 2009 14:54


Verkar som all stress som ätit upp de senaste månaderna verkligen kommit i fatt mig, är så trött och känner mig krasslig. Blä.. Tur att det inte är sol och värme utanför fönstret för då skulle jag få ångest. Men nu känner jag mig lika risig som vädret! Blir en lugn dag hemma, skönt på sätt och vis, jag behöver inte befinna mig någon annanstans just nu.



Presentation


Hej och välkommen till Hessingen!

//Isadora

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

cocoo

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik

Translate to your language!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards