Hessingen

Alla inlägg den 8 september 2007

Av Isadora - 8 september 2007 20:29


Nu ska jag nog joina my hubby på övervåningen, han står o skär morötter o gurka i fina stavar, till det blir det god dipp.. *mums* Har också unnat mig både godis o läsk men det blir inte ofta nu inte, sen imorgon är det yoga med Sophie. Mitt nya liv känns bra!

Lyx
Av Isadora - 8 september 2007 20:24




 

När jag äntligen vågade ut mig i regnet fick det bli det här!



 




Av Isadora - 8 september 2007 14:57





 Bild: Cultdesign.blogg.se






Litet tips för er som känner att ni inte har så stor koll på blommor & blader, ni kanske inte tycker det är någon idé att ha blommor just för att ni alltid ha ihjäl dom?





Det viktigaste att tänka på o göra det lättare för er;




  • Köp blommor som passar "era lägen", söderläge, västerläge osv..

[Inte för den är fin med blommor ;)]





  • En annan sak som ni kan göra är att vattna igenom alla era blommor 1 gång i veckan, Ordentligt så slipper ni vara där o fjutta lite då o då i veckan. Då är risken att ni vattnar för lite eller för mycket istället. Ni kan känna hur tung växten känns när ni tar upp den o håller den enbart i innerkrukan, känns det som en tom kakburk då vet ni att det är dags!

       För att vattna igenom på bästa sätt är att tappa upp vatten i tex diskhon, sänka ner varje växt med dess innerkruka så vattnet både kommer underifrån såväl som uppifrån. Ni låter den var nersänkt under vattnet tills det slutar bubblat! Då har blomman druckit färdigt, själv brukar jag ha som regel ca 10 sek!






  • Växterna är som vi människor känsliga för drag, så låt dom inte stå kvar i fönstret eller i anslutning när ni ska vädra.





  • Ha inte heller växterna ståendes över element , då torkar dom ju såklart upp snabbare i jorden o växten mår inte heller bra att stå där.






  • När era växter mår bra så växer dom nartuligtvis sig starkare men framför allt större. Plantera då om dom i en större kruka, ni kan plantera dom i en större innerkruka som förenklar vattnandet. Eller i en större ytterkruka direkt men glöm då för allt i världen inte lekakulorna i botten + ett fat för krukan att stå på.






Snittblommor där emot byter ni vatten på ofta, oftare desto bättre o ger nya snittytor för att öka livslängden på dom. För övrigt så anses väl snittblommpor vara lite vardagslyx som man inte har så ofta så då vill man ju att det ska vara så länge som möjligt, inte sant?







Av Isadora - 8 september 2007 14:32




Idag öser det ner o jag tar tag i städningen! Usch, finns det något värre än att damtorka? Don't think so..

Sen vet jag inte vad som händer, lugn hemmakväll with my boo, laga mat tillsammans, se film o mysa skulle jag nog vilja sätta tänderna i.



Presentation


Hej och välkommen till Hessingen!

//Isadora

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

cocoo

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik

Translate to your language!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards